Oudste raadslid van ChristenUnie neemt afscheid van de raad

Pa gemeenteraad 14maandag 02 april 2018 19:29

Op 27 maart 2018 nam de oude raad van Tynaarlo afscheid. Een van de vertrekkende leden was Jaap Hoogenboom, tot dan 12 jaar namens de ChristenUnie raadslid in Tynaarlo. Daarvoor heeft hij in Hoogenveen 12 jaar de RPF/SGP vertegenwoordigd.

Het was daarom geen verrassing toen bij navraag bij het partijbureau bleek dat hij met zijn 78 jaar het oudste actieve raadslid van de ChristenUnie is. Hij neemt nu afscheid van de raad, maar blijft op de achtergrond betrokken in de steunfractie en andere activiteiten. Zoiets moet je rustig afbouwen, zal hij gedacht hebben.

Deze staat van dienst was natuurlijk reden om hem extra in het zonnetje te zetten. De koninklijke onderscheiding voor jaren raadslidmaatschap was in 2014 al verleend. Maar bedenk dat hij ook op andere terreinen actief was, bijvoorbeeld als kerkenraadslid. In de CGK en nu de GKV van Zuidlaren heeft hij veel kunnen doen op en als rustige, bedachtzame wijze (ja lees dat nog maar een keer, het staat er goed).

Voor alle vertrekkende raadsleden had burgemeester Marcel Thijssen een passend en mooi afscheidswoord met een afscheidscadeau. Maar Jaap moest naar voren komen en daar kreeg hij bovendien de Medaille van Verdienste van de gemeente Tynaarlo uitgereikt. Een onderscheiding waar hij mogelijk nog meer me verguld was dan het lintje, “want dit komt van de gemeente en staat dichterbij”.

De fractievoorzitters spraken hun vertrekkende fractiegenoten toe. Voor de ChristenUnie werd dit overgelaten aan Bernard van Zwol, de voorzitter van de lokale afdeling van de ChristenUnie, die namens de partij een sculptuur mocht aanbieden: het Teken van Erkenning voor meer dan 10 jaar vrijwilligerswerk. En natuurlijk bloemen voor zijn vrouw Anneke, die altijd achter hem stond.

Voor ons was het een grote voldoening om Jaap op deze manier, en plein public, onze waardering te tonen voor zijn grote inzet al die jaren. Een inzet die hij alleen kon plegen dankzij Gods hulp en ook die erkenning werd hier in het openbaar uitgesproken.

Henny van den Born

Fractie ChristenUnie Tynaarlo