ChristenUnie neemt deel aan college Tynaarlo

fotoshoot coalitiezaterdag 07 april 2018 19:26

De afgelopen week is er in Tynaarlo heel wat overlegd binnen en tussen fracties. Leefbaar Tynaarlo, als partij met de meeste stemmen, nam het initiatief bij de vorming van een nieuw college, zoals de gewoonte is. De ChristenUnie is deze gesprekken open in gegaan. Ook met één zetel zijn we bereid en van plan om ons beste beentje voor te zetten.

Er waren er ook andere combinaties denkbaar waar wij aan mee zouden willen werken, maar we wilden Leefbaar Tynaarlo wel alle kans bieden. Met één zetel begin je niet zoveel, daarom is vanaf het begin ook met het CDA overlegd om samen op te trekken in dit proces. De combinatie CDA/ChristenUnie vertegenwoordigt meer stemmers dan de andere partijen met vier zetels, dat wil je toch graag terugzien in een college.

Leefbaar Tynaarlo mikte op een breed college en, zoals uit de berichten al is gebleken, dat heeft geleid tot een samenwerking van maar liefst 5 partijen: een ouderwets afspiegelingscollege waar het grootste deel van de bevolking zich door vertegenwoordigd kan voelen.

De formatie verliep verrassend snel, misschien ook wel omdat er weinig echt controversiële punten zijn. Door het brede draagvlak van 15 zetels (van de 23) is er bovendien ruimte om af en toe af te wijken. Tegelijk legt dit een grote verantwoordelijkheid bij de coalitiepartijen om het eigen college kritisch te blijven volgen, de oppositie is er te klein voor. Misschien is dit wel een uitgelezen kans om het duale principe eens goed vorm te geven.

Het proces kende meer verrassingen: waar de ChristenUnie de vorige keer buiten beeld bleef, ondanks zetelwinst, werden we dit keer nadrukkelijk betrokken, ondanks zetelverlies. Het lijkt bij de politiek van Tynaarlo te horen dat de ChristenUnie bij tijd en wijle een aparte rol speelt. Daar kloppen we ons niet voor op de borst, maar zien het wel als een groot compliment. We zijn er zeker dankbaar voor.

Het betekent dat Hans de Graaf terugkomt, niet als raadslid, zoals we gehoopt hadden, maar als wethouder. Net als nu in Marum is dat een halve aanstelling. Dat er nu 4 ½  wethouders in Tynaarlo komen lijkt veel, maar de gemeente staat nog voor een paar grote uitdagingen. Lukt het die goed aan te pakken, dan leidt dat op termijn tot een kostenbesparing op het functioneren van de gemeente. De kost gaat voor de baat uit.

Zaterdagmorgen om 10.00 uur werden de beoogde wethouders van Leefbaar Tynaarlo, GroenLinks, CDA, D66 en ChristenUnie gepresenteerd aan de pers. Hun pennenvruchten hebt u al kunnen lezen in de pers en op onze facebookpagina. Van de bijbehorende fotoshoot hebben we nog een kleine fotoshoot gemaakt….