Werkbezoek Groningen Airport Eelde

werkbezoek GAE 1.pngmaandag 14 maart 2022 08:42

Stieneke van der Graaf, noordelijk kamerlid voor de ChristenUnie, bracht zaterdag een werkbezoek aan de luchthaven in Eelde. Tijdens een rondleiding informeerde Meiltje de Groot haar over de jongste ontwikkelingen op GAE en het belang van de luchthaven voor de omgeving. Het bezoek was een initiatief van de ChristenUnie in Tynaarlo, met in het achterhoofd het lopende debat over de luchtvaart in Nederland. Van de plaatselijke afdeling in Tynaarlo waren Hans de Graaf, Annet Holwerda, Jan de Jonge en Henny van den Born aanwezig.

GAE zet in op een breed pakket aan activiteiten, waarbij onderzoek naar vergroening een grote rol speelt. De ontwikkeling van elektrisch vliegen leidt  tot stiller vliegen met minder belasting voor het milieu. Het zonnepark is bekend, maar daarnaast gaat waterstof een rol spelen. De luchthaven heeft een subsidieaanvraag ingediend voor een ‘electrolyser’ waarmee met elektriciteit waterstof wordt gevormd uit water.

Het was druk op GAE, met tegelijkertijd bezoeken van Vrienden van GAE en een groep spotters die de toestellen van AEC SkyLine van dichtbij mochten bekijken.